Bygger designsykler for entusiastene

Brødrene Aleksander og Bård Farstad har vekket liv i Skien Cykkelfabrik. 

For oss er sykling en livsstil med eventyr, stil og hastighet. Våre sykler er designet for at du skal nyte sykkelturen, ikke at du skal komme først frem, sier Aleksander Farstad, medgründer og streleder i Skiens Cykkelfabrik.

Speed One
Det var i romjulen for to år siden at han og broren, Bård Farstad, fikk øynene opp for de klassiske syklene av merket Speed.
– En onkel kom med en veldig kul badge fra en gammel Speedsykkel, som i sin tid ble produsert her i Skien. Et par uker senere gjenopptok vi driften av Skiens Cykkelfabrik, sier Farstad. Sammen med broren tok han over den nedlagte sykkelfabrikken midt i Skien. Målet var å gjøre det lønnsomt å bygge sykler i Norge,
– De opprinnelige Speed-syklene ble laget på Skiens Cykkelfabrik fra 1926 og frem til 1960, Fabrikken ble drevet av Sigurdh Gunnar Klas Erlandsson, som verdsatte sykler med god design og høy kvalitet, og det viderefører vi nå, sier Farstad. Ti måneder etter oppstart lanserte gründerne den første nyversjonen av Speed-sykkelen, Speed One, og etter et par uker hadde de solgt sykler for en halv million.
– Det har vært en spennende reise så langt, men den har så vidt begynt. Det siste året har vi jobbet videre med å industrialisere produksjonen og samtidig bygge merkevaren Speed.

Design og komfort
Speed One er inspirert av den opprinnelige Speed-sykkelen, og mens de fleste sykler i dag produseres i Asia, håndbygges alle Speed One på Skiens Cykkelfabrik.
– Vi bygger designsykler for entusiastene. De som virkelig vil ha noe spesielt, og som ser at her får de mye sykkel for pengene. Vår kjerneverdi er «no compromise». Syklene vi produserer er gjennomført fra A til Å, vi gjør ingen kompromisser underveis. Vi selger til sluttkundene rett fra fabrikken, og kan produsere små serier av gangen. På den måten blir hver sykkel unik, uten at prisen blir den dobbelte av andre sykler, sier Aleksander Farstad.

Digital forretningsmodell
Med bakgrunn fra softwarebransjen var det naturlig for brødrene å ta i bruk en digital forretningsmodell fra dag en. Syklene deres selges først og fremst gjennom nettbutikk, og markedsføringen gjøres i digitale kanaler. Gjennom sosiale medier har Skiens Cykkelfabrik fått mye oppmerksomhet på kort tid.
– Vi tar tilbake håndverksproduksjonen og kombinerer det med mulighetene som ligger i en digital forretningsmodell. På Facebook skaper vi engasjement, trigger følelser og viser livsstilen som følger med sykkelen. Vi selger ikke et standardprodukt, vi selger det å eie en Speed-sykkel, sier Aleksander Farstad, og avslører at de også har ambisjoner om å selge sykler internasjonalt.
– Tre sykler er allerede solgt til utlandet, to ruller i London og en i Sveits.

Heiekultur
Farstad-brødrene bor begge i Porsgrunn, og trives med å drive selskapet fra Grenland.
– Det er mange kompetente mennesker i regionen, i tillegg til at vi henter mennesker fra andre deler av landet. Skien og Grenland er urbant nok til at vi tiltrekker oss folk, og har en lang historie med industri og næringsliv. Det digitale miljøet er positivt og fremoverlent, og samlet gir alt dette et veldig godt utgangspunkt for å drive næring herfra, sier Aleksander Farstad, og legger til at regionen har en positiv heiekultur.
– Bedriftene i regionen vil hverandre vel, og blir stolte på hverandres vegne. Det setter vi stor pris på, og vi heier på alle andre. Ti måneder etter oppstart lanserte gründerne den første nyversjonen av Speed-sykkelen, Speed One, og etter et par uker hadde de solgt sykler for en halv million.
Fotos: Skien Cykkelfabrik

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler