Eidangerparsellen – et nytt knutepunkt i Grenland

Med den nyåpnede togstrekningen, Eidangerparsellen, har Grenland fått et nytt...

Med den nyåpnede togstrekningen, Eidangerparsellen, har Grenland fått et nytt knutepunkt, og Telemark og Vestfold er knyttet enda tettere sammen.

 

Trine Bratlie Evensen, kommunikaskonsleder og leder for utbygging av Vestfoldbanen i Bane NOR. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

I september i år åpnet Eidangerparsellen, en ny dobbeltsporet jernbane mellom Larvik og Porsgrunn. Den nye strekningen reduserer reisetiden mellom de to byene med 20 minutter, og binder regionen tettere sammen. – Den gamle traseen ble bygget i 1882, og hadde en makshastighet på 50 kilometer i timen på enkelte strekniger. Nå blir togturen inn mot Oslo nesten en halvtime kortere enn tidligere, sier Trine Bratlie Evensen, kommunikasjonsleder for utbyggingen av Vestfoldbanen i Bane NOR.

 

TO TIMER FRA SKIEN TIL OSLO
75 prosent av den nye banen går i tunnel, og strekningen består av sju tunneler og ti broer. – Det har vært et krevende arbeid, med mange mennesker i sving. Utbyggingen har gått etter planen, men å bygge tunell er tidkrevende, og vi takker de togreisende for tålmodigheten, sier Evensen. Eidangerparsellen ble åpnet av samferdselsminister, Jon Georg Dale, 28. september, og Trine Bratlie Evensen tror den nye togstrekningen vil ha ringvirkninger for hele regionen. – Når de reisende begynner å skjønne hva dette innebærer, tror jeg mange vil sette stor pris på fornyelsen. Larvik er nå kun 12 minutter unna universitetet i Porsgrunn, flyreisende fra Grenland som skal til Torp Sandefjord lufthavn har fått betraktelig kortere reisevei, og Oslo er bare to timer og fire minutter fra Skien.

 

Jon Georg Dale åpner den nye banen. Foto: Anne Mette Storvik,

 Bane NOR

Fra åpning av strekningen. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

 

Kortere reisetid til Torp

Tine Kleive-Mathisen, kommunikasjonssjef på TORP Sandefjord lufthavn.

– For oss på Torp er Eidangerparsellen etterlengtet. Vi er det togstoppet på Vestfoldbanen som vokser mest, i fjor benyttet 168 000 reisende toget til Torp. Nå, med mye kortere reisetid til Larvik og Grenland, er vi sikre på at enda flere vil velge å reise miljøvennlig når de skal ut å fly, sier markeds- og kommunikasjonssjef Tine Kleive-Mathisen på TORP Sandefjord lufthavn. Hun legger til at de venter spent på om Bane NOR vil anbefale Torp Vest-korridoren gjennom Sandefjord.

– Vi ønsker oss en togstasjon i gåavstand til vår terminal når Inter City gjennom Vestfold og Telemark er ferdig. Det vil kunne mer enn doble antall togreisende til Torp, og redusere klimaavtrykket for passasjerenes reise til og fra flyplassen, sier Kleive-Mathisen.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler