Har markedets mest avanserte skolefly

I oktober åpnet Pilot Flight Academy en ny avdeling på Notodden, med topp moderne...

I oktober åpnet Pilot Flight Academy en ny avdeling på Notodden, med topp moderne skolefly og simulatorer. Snart håper gründer Frode Granlund å kunne ta i bruk elektriske fly i opplæringen

 

Frode Granlund
Foto: Pilot Flight Academy

Norge er verdens beste land å drive flyskole i. Vi er konkurransedyktige på pris, har mange ledige flyplasser og mye ledig luftrom, sier Frode Granlund. Han er gründer og administrerende direktør i Pilot Flight Academy, en av Europas største og mest moderne flyskoler. Granlund jobbet 20 år som billakkerer før han i 2004 begynte i flybransjen.
– Jeg tok trafikkflyversertifikat for sjøfly, og oppdaget at den opplæringen jeg da fikk, kunne vi gjøre mye bedre selv. Derfor etablerte jeg flyskolen Pilot Flight Academy i 2007, sammen med Runar Vassbotten. Granlund og Vassbotten bygget stein på stein, og i dag er Pilot Flight Academy en av Europas største og mest moderne flyskoler, med over 250 studenter og to avdelinger, en på Torp og en på Notodden.

Pilotmangel
– Det er et enormt behov for piloter i Europa og i verden forøvrig. Vi har studenter fra mer enn ti land her i dag, sier Frode Granlund. I oktober i år åpnet Pilot Flight Academy en avdeling på Notodden, med åtte nye fly og tre simulatorer. Målet er å nå tusen studenter i løpet av få år.
– Vi har vokst oss mye større enn det vi hadde sett for oss. I høst landet vi en kontrakt med det amerikanske selskapet L3 Technologies, og opplæring av deres piloter skal skje fra Notodden.

Elektrisk fremtid
Flyskolen har de mest moderne og støysvake skoleflyene som finnes på markedet, og gründeren er opptatt av å følge med på den teknologiske utviklingen.
– Vi har et mål om å være blant de første kommersielle aktørene som tar i bruk elektriske fly. Forhåpentligvis kan vi allerede neste år bruke elektriske fly i pilotutdanningen vår, sier Granlund. Han tror fremtidens passasjerfly går på elektrisitet, og vil gjerne være tidlig ute.
– Det forskes mye på dette nå. Det finnes elektriske småfly i dag som kan fly en time, og vi er klare til å ta i bruk teknologien så fort regelverket er på plass. Da kan vi fly en time over flyplassen, lande for å bytte batterier og deretter fly neste tur. Og når teknologien blir bedre kan vi fly lenger.

Kunstig Intelligens og flyplasser i AR
 I dag foregår teoriundervisningen på Pilot Flight Academy på tradisjonelt vis i klasserom, men flyskolen jobber med en plattform for teoriundervisning som baserer seg på kunstig intelligens og spillteknologi.
– Sammen med et selskap i USA ser vi på muligheten for å utvikle en læringsplattform for teoriopplæring. Den er foreløpig på utviklingsstadiet, men er et viktig grep for å henge med i kampen om ungdommene. Bransjen trenger mange nye piloter, og våre konkurrenter er ikke nødvendigvis andre flyskoler, men andre utdannelser. Bransjen må kjempe om de gode hodene fremover, og da må vi modernisere hele utdanningsløpet. Forhåpentligvis treffer vi neste generasjon med noe som kan inspirere litt mer enn bare å lese metervis med fagbøker og bestå eksamen, sier Granlund, som også jobber for at studentene snart skal kunne trene på landing av fly på imaginære flyplasser i høyden.
– Mye av pilotenes praktiske trening innebærer å fly inn til flyplasser i dårlig vær, og ved å lage imaginære treningsflyplasser 6000 fot opp, tar vi ikke opp kapasitet på de reelle flyplassene. Ingen andre i verden har gjort dette, men jeg er overbevist om at det er fullt mulig å få til innen få år.

 
Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler